6.5 ຕັກກະສາດຄຸມເຄື່ອ (Fuzzy Logic: FL)



ຕັກກະສາດຄຸມເຄືອເປັນເຕັກນິກທີ່ເຮັດໃຫ້ຄອມພິວເຕີສາມາດຈໍາລອງຂະບວນການ ໃຫ້ເຫດຜົນທີ່ຊັບຊ້ອນຂອງມະນຸດໄດ້. ວິທີການນີ້ເຮັດໃຫ້ລະບົບ ແລະ ຂັ້ນຕອນການເຮັດ ວຽກຂອງຄອມພິວເຕີມີຄວາມຄິດຫຼາຍກວ່າ 2 ດ້ານ ເຊັ່ນ: ຫຼາຍກວ່າ ແຕ່ຖືກຕ້ອງ ແລະ ບໍ່ຖືກຕ້ອງ ແຕ່ມີຄວາມຄິດຕື່ມອີກວ່າ ອາດຈະມາເພີ່ມຂຶ້ນອີກ ເຊິ່ງເປັນສ່ວນໜຶ່ງທີ່ຄ້າຍ ຄືກັບຄວາມຄິດຂອງມະນຸດຫຼາຍຂຶ້ນນັ້ນເອງ. ເຕັກນິກດັ່ງກ່າວນີ້ ໄດ້ຮັບການພັດທະນາໃນ

ປະມານປີ 1965 ໂດຍ Lotfi A. Zadeh, ນັກຄິດຄົ້ນທີ່ແມ່ນຜູ້ກໍ່ຕັ້ງຫລັກການ Fuzzy Set Theory ຊຶ່ງເປັນພື້ນຖານຂອງ Fuzzy Logic. ຂອງໃຊ້ທີ່ເປັນຮູບທຳທີ່ແທ້ຈິງຄືກັບໂລກຄວາມເປັນຈິງ ທີ່ສິ່ງຕ່າງໆ ບໍ່ໄດ້ມີຄຳຕອບແນ່ນອນເປັນ "ຈິງ" (1) ຫລື "ເທັດ" (0), ແຕ່ອາດຈະມີຄ່າຂອງຄວາມເປັນຈິງຢູ່ລະຫວ່າງນັ້ນໄດ້.

🔹 ຄຸນສົມບັດຂອງ Fuzzy Logic

ປັບຕົວໄດ້ດີ – ສາມາດນໍາໃຊ້ໃນສະຖານການທີ່ບໍ່ແນ່ນອນ
ໃກ້ຄຽງກັບຄວາມຄິດຂອງມະນຸດ – ເປັນການຄິດທີ່ຄົງຄ້າງລະຫວ່າງ "ຖືກ" ຫລື "ຜິດ"
ໃຊ້ງານໄດ້ໃນຫຼາຍດ້ານ – ມີຄວາມຍືດຫຍຸ່ນ ໃນການນໍາໃຊ້ທັງໃນ AI, ລະບົບຄວບຄຸມ, ການປະມວນຜົນພາບ, ແລະ ວິສະວະກຳອິເລັກທຣອນິກສ໌.

🔹 ການນໍາໃຊ້ Fuzzy Logic ໃນຊີວິດປະຈໍາວັນ

🖥 ໃນ AI – ລະບົບປະມວນພາບ, ບອດໂຕ້ຕອບອັດສະລິຍະ
🚗 ໃນລະບົບຂັບຂີ່ອັດສະລິຍະ – ລະບົບເຕີມແຕ່ນຳທາງແລະຄວບຄຸມຄວາມໄວ
🏭 ໃນອຸດສາຫະກຳ – ການຄວບຄຸມເຄື່ອງປັບສະພາບສະພາບແວດລ້ອມ ເຊັ່ນ ເຄື່ອງປັບອຸນຫະພູມແລະເຄື່ອງປິ່ນປ່ອນ

ສະຫຼຸບ: Fuzzy Logic ແມ່ນເທັກນິກທີ່ຊ່ວຍໃຫ້ຄອມພິວເຕີຄິດໄດ້ໃກ້ຄຽງກັບຄວາມຄິດຂອງມະນຸດ ແລະຖືກນໍາໃຊ້ໃນດ້ານຕ່າງໆ ໃນໂລກທັນສະໄໝ. 😊

Lotfi Zadeh ໄດ້ຮິເລີ່ມແນວຄິດ Fuzzy Logic ໃນປີ 1965, ແຕ່ເປັນທີ່ຮູ້ຈັກກັນຢ່າງແຜ່ຫຼາຍໃນປີ 1994. ຂອງໃຊ້ທີ່ເປັນຈຸດສໍາຄັນໜຶ່ງໃນ Fuzzy Logic ແມ່ນ ຕົວປ່ຽນພາສາ (Linguistic Variable), ຊຶ່ງສະແດງຄ່າຕ່າງໆ ໃນລູບຂອງຄໍາສັບ ແທນຈໍານວນຄິດຄົ້ນເຂົ້າໃນຊຸດເລກຄະນິດ.

📌 ຕົວຢ່າງຂອງຕົວປ່ຽນພາສາ

ເຊັ່ນ: ຖ້າພວກເຮົາພິຈາລະນາ ອາຍຸ (Age), ພວກເຮົາບໍ່ໄດ້ກໍານົດວ່າ "ໄວໜຸ່ມ" ຄື 18 ຫາ 25 ແລະ "ໄວຊະລາ" ຄື 60 ຫາ 70 ຢ່າງແນ່ນອນ. ແຕ່ເຮົາຈະໃຫ້ຄ່າຄວາມໜ້າຈະເປັນ (Membership Function) ທີ່ສະທ້ອນຄວາມຊັບຊ້ອນຂອງຄວາມເປັນຈິງ.

ເຊັ່ນ:

  • ຄົນທີ່ມີອາຍຸ 22 ປີ ອາດຈະເຂົ້າໃນໝວດໝູ່ "ໄວໜຸ່ມ" ຢູ່ 80%

  • ຄົນທີ່ມີອາຍຸ 40 ປີ ອາດຈະເປັນ "ໄວກາງຄົນ" ຢູ່ 90% ແລະມີຄວາມເປັນ "ໄວໜຸ່ມ" ຢູ່ 10%

ວິທີນີ້ໃຫ້ຄວາມຍືດຫຍຸ່ນໃນການປະເມີນຂໍ້ມູນແທນການຕັດສິນໃຈໂດຍຊັດເຈນ.

👉 Fuzzy Logic ຈຶ່ງໃຊ້ເພື່ອຄວບຄຸມລະບົບ ແລະ AI ທີ່ຈໍາເປັນຕ້ອງປະມວນຂໍ້ມູນທີ່ບໍ່ແນ່ນອນ, ຄ້າຍຄືຄວາມຄິດຂອງມະນຸດ. 😊

ແບບທົດສອບເລືອກຄໍາຕອບ: ຕັກກະສາດຄຸມເຄື່ອ (Fuzzy Logic)

ຄໍາຊີ້ແນະ: ໃຫ້ເລືອກຄໍາຕອບທີ່ຖືກຕ້ອງພຽງແຕ່ 1 ຂໍ້

ຄໍາຖາມ 1:

ຈຸດປະສົງຫຼັກຂອງ Fuzzy Logic ແມ່ນຫຍັງ?
A) ນໍາໃຊ້ແທນຕັກກະສາດແບບດັ້ງເດີມໂດຍສົມບູນ
B) ເຮັດໃຫ້ຄອມພິວເຕີສາມາດຕັດສິນໃຈໄດ້ເຊິ່ງຄ້າຍຄືກັບຄວາມຄິດຂອງມະນຸດ
C) ລົດຄວາມຊັບຊ້ອນຂອງຂໍ້ມູນໃຫ້ນ້ອຍລົງ
D) ໃຊ້ສຳລັບລະບົບດິຈິຕອນພຽງແຕ່ຢ່າງດຽວ

ຄໍາຖາມ 2:

ໃຜເປັນຜູ້ຄິດຄົ້ນແນວຄິດ Fuzzy Logic?
A) Alan Turing
B) Lotfi Zadeh
C) John von Neumann
D) Claude Shannon

ຄໍາຖາມ 3:

ຂໍ້ໃດເປັນຕົວຢ່າງຂອງ "ຕົວປ່ຽນພາສາ (Linguistic Variable)" ໃນ Fuzzy Logic?
A) ອຸນຫະພູມ: ເຢັນ, ອຸ່ນ, ຮ້ອນ
B) ຄ່າຄວາມໄວ: 30 km/h, 50 km/h, 100 km/h
C) ຈໍານວນເງິນ: 500 ກີບ, 1,000 ກີບ, 2,000 ກີບ
D) ເວລາ: 12:00, 14:30, 18:45

ຄໍາຖາມ 4:

ຈຸດເດັ່ນສຳຄັນຂອງ Fuzzy Logic ແມ່ນຫຍັງ?
A) ນໍາໃຊ້ຄ່າຄວາມຈິງພຽງ 0 ແລະ 1 ເທົ່ານັ້ນ
B) ມີຄ່າຄວາມຈິງທີ່ສາມາດຢູ່ລະຫວ່າງ 0 ແລະ 1
C) ໃຊ້ສໍາລັບຂໍ້ມູນທີ່ແນ່ນອນເທົ່ານັ້ນ
D) ລະບົບບໍ່ມີຄວາມຍືດຫຍຸ່ນໃນການປະມວນຜົນຂໍ້ມູນ

ຄໍາຖາມ 5:

Fuzzy Logic ມັກຖືກນໍາໃຊ້ໃນວຽກດ້ານໃດ?
A) ການຄິດໄລ່ທາງສະຖິຕິທີ່ຕ້ອງການຄ່າແນ່ນອນ
B) ການວິເຄາະຂໍ້ມູນທາງຟິສິກສ໌ຄວອນຕັມ
C) ການຄວບຄຸມລະບົບອັດຕະໂນມັດ ເຊັ່ນ ເຄື່ອງປັບອາກາດ ແລະ ຫຸ່ນຍົນ
D) ການພັດທະນາໂຄງສ້າງພື້ນຖານຂອງອິນເຕີເນັດ


ຂໍ້ສອບນີ້ສາມາດນໍາໄປໃຊ້ໄດ້ ຫຼື ຖ້າຕ້ອງການເພີ່ມເຕີມ ໃຫ້ແຈ້ງໄດ້ເລີຍ! 😊